تاریخ مالکیت مصر بر این دو جزیره بر اساس روایت مشترک سعودی - مصری به سال 1950 برمی‌گردد که براساس آن ملک عبدالعزیز از ملک فاروق خواست که برای جلوگیری از هر نوع تجاوز اسرائیل بر ضد این دو جزیره، نیروهای ارتش مصر را در آن مستقر کند. این در حالی است که کارشناسان و دیپلمات‌ها و حقوق‌دانان مصری این دو جزیره را بخشی اساسی از سینا معرفی می کنند که در اسناد قدیم عثمانی نیز وجود دارد.


براساس بندهای توافق کمپ دیوید و موقعیت سیاسی حاکمیت مصر، دولت این کشور بدون موافقت اسرائیل قادر به انجام این توافق نبود. علاوه بر این که حاکمیت مصر و عربستان سعودی طبعاً به دنبال ناراحت کردن اسرائیل و تحریک کردن آن نیستند. دو جزیره مذکور البته در ابعاد امنیتی نظامی و غیرنظامی محل مهمی برای اسرائیل به شمار می‌رود، چرا که در برابر بندر ایلات قرار گرفته است، با توجه به آنچه که گفته شد این سوال مطرح می‌شود که چرا مصر و عربستان یک پرونده خفته و بی ارزش را که باعث ناراحتی اسرائیل می شود، به تحرک در آورده اند؟

جزایر مذکور می‌تواند انتقال خط لوله نفت عربستان سعودی به سمت اروپا از طریق این جزایر به شبه‌جزیره سینا و اراضی اشغالی تا بندر حیفا باشد. به این ترتیب هزینه‌های نفت مصرفی اسرائیل از درآمدهای این خط لوله به دست خواهد آمد، خط لوله‌ای که اسرائیل در آینده بازاریابی برای فروش آن در بازار آزاد را نیز بر عهده خواهد داشت.

مأموریت دوم جزایر مذکور در همکاری عربستان با اسرائیل است. بر اساس گزارش‌های غربی این جزایر می‌توانند عرصه ای دنج برای همکاری‌های اقتصادی بین اسرائیل و عربستان از جمله استقرار یگان‌های واکنش نظامی و رادارها و سکوهای ماهواره‌ای و شنود و جنگ الکترونیک به شمار آید.


الاخبار می نویسد: اهمیت این دو جزیره برای اسرائیل از لحاظ موقعیت جغرافیایی آن در آستانه ورود به خلیج العقبه است، این موضوع اهمیت استثنایی در موازنه منافع امنیتی اسرائیل ایجاد می‌کند و ماهیت دولتی که تسلط بر این جزایر را در اختیار دارد، نقش اساسی در تعریف تهدیدات و فرصت های رژیم اسرائیل ایفا می کند. موافقت اسرائیل با این توافق نشان می‌دهد که این رژیم موضع مثبتی نسبت به رویکردها و استراتژی عربستان در قبال خود و امنیت خود دارد.

کار به جایی رسیده که این موضوع را شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی بیان و تأکید کرد: سعودی ها در برابر مصری ها و به صورت غیرمستقیم در برابر ما و آمریکایی‌ها تعهد کردند که به تمامی الزامات متعلق به بند نظامی در توافق و سازش مذکور در مورد این جزایر پایبند باشند. یعنی تمام این بده و بستون ها برای امنیت اسرائیل بوده است