بخشی از درس آیین زندگی برای برداشت برای امتحان پایان ترم دانشجویان تقدیم می شود:

غنا

تعریف غنا: فقهای عالیقدر در تعریف غنا می فرمایند : « مُدُ الصَّوتِ المُشتَمِلِ عَلَی التَّرجیعِ المُطرِبِ » .

غنا عبارت است از کشیدن و چرخاندن صدا در حلق به حالتی که مناسب مجالس لهو و لعب و باطل باشد. نیز فرموده اند : غنا کشیدن صدا و پیچش دادن به آن است به طوری که مناسب با مجالس لهو و محافل انس و طرب و موافق با وسایل لهو و لعب باشد و خواندن بدین گونه و گوش دادن به آن و کسب درآمد به وسیله آن حرام است و فرقی نمی کند که همراه وسایل لهو خوانده شود یا نه و در باطل استعمال شود یا نه یا دعا یا مرثیه یا شعر .

معنای مطرب

« خِفَّهٌ یَعتَرِی الِانسانَ لِشِدَّهِ حُزنٍ أو سُرُورٍ» مطرب عبارت است از: خفت ، سبکی و سستی که به خاطر غم یا شادی در انسان بوسیله غنا ایجاد می شود . به فیض کاشانی (ره) و خراسانی (ره) نسبت داده اند که این دو بزرگوار منکر حرمت غنا شده اند . امام خمینی رحمه الله علیه در این مورد می فرماید :

این نسبت بر خلاف ظاهر کلام این دو بزرگوار است . بلکه ظاهر کلامشان این است که غنا دو قسم است : غنای حق و غنای باطل . غنای حق در مورد اشعاری است که ذکر بهشت و جهنم و تشویق مردم به آخرت را در بر دارد . غنای باطل همان چیزی است که در مجالس اهل لهو و باطل مثل مجالس بنی امیه و بنی عباس بوده است و سخن مرحوم فیض و مرحوم خراسانی ثابت نشده است که بر خلاف اجماع یا مذهب باشد .

غنا و موسیقی در قرآن کریم

ابوبصیر می گوید : از امام جعفر صادق (ع) درباره سخن خدای تعالی که می فرماید : « از پلیدیها ، از بتها  اجتناب کنید و از سخن باطل و بی اساس بپرهیزید » سوال کردم ، امام (ع) فرمود : منظور غنا (آواز طرب انگیز) است.

امام محمد باقر (ع) فرمود : غنا از جمله چیزهایی است که خداوند برای ارتکاب آن وعده عذاب جهنم داده است سپس آن حضرت این آیه شریفه را تلاوت فرمود: بعضی از مردم هستند که سخنان بیهوده خریداری می کنند تا مردم را از روی جهل و نادانی از راه خدا گمراه کنند و به دنبال آن آیات الهی را مسخره می کنند . خداوند بدین عمل آنها را به عذاب خوار کننده ای مبتلا می سازد.

امام صادق (ع) فرمود : مجلس خوانندگی لهو ولعب ، مجلسی است که خداوند به اهل آن نمی نگرد ( آنها را مورد لطفش قرار نمی دهد ) و این مصداق همان چیزی است که خداوند عزوجل فرموده : « بعضی از مردم هستند که سخنان بیهوده خریداری می کنند تا مردم را از روی جهل و نادانی از راه خدا گمراه سازند » .

مردی می گوید نزد امام صادق (ع) بودم ، کسی به ایشان گفت : پدر و مادرم فدای شما باد  همسایگان من کنیزانی دارند که آواز می خوانند و با عود ( یکی از آلات موسیقی ) می نوازند . من هنگامی که برای قضای حاجت می روم ، چه بسا نشستن خودم را طول می دهم تا صدای آنها را بیشتر بشنوم !!

امام (ع) فرمود : این کار را انجام مده ! در روز قیامت در برابر خداوند هیچ عذر و بهانه ای نداری  مگر سخن حق تعالی را در قرآن کریم نشنیده ای که می فرماید : « گوش و چشم و دل همگی مسئولند و در برابر کارهایی که انجام داده اند از آنها سوال می شود .

مرد گفت : به خدا سوگند تا به حال این آیه قرآن را از غیر عرب و عرب نشنیده بودم . دیگر به خداوند این کارها را انجام نمی دهم و از او آمرزش می طلبم .

بعد امام (ع) فرمود : برخیز و غسل کن و آنچه می توانی نماز بخوان ، چون تاکنون به گناه بزرگ مشغول بودی و چقدر حال بدی داشتی اگر بر این حال می مردی ! 

مؤسس موسیقی کیست

امام صادق (ع) می فرماید :

«لَمّا ماتَ آدَمُ علیه السَّلام و شَمِتَ بِهِ اِبلیسُ وَ قابیلُ فَاجتَمَعا فِی الارضِ فَجَعَل اِبلیسُ وَ قابیلُ المَعارفَ وَ الملاهِیَ شَمائهَ بِآدَمَ عَلیه السَلامِ فَکُلُ ما کانَ فِی الارضِ مِن هذا الضَّربُ الذی یَتَلَذَذُ به الناسُ فَاِنَّما هم مِن ذاک»

وقتی حضرت آدم (ع) رحلت نمود ، ابلیس و قابیل با رحلت او خوشحال شدند . آن دو در اجتماعی شرکت جستند و به نشانه شادی برای مرگ آدم (ع) از تنبورها و وسائل لهو (موسیقی ) استفاده کردند . پس هر کسی در روی زمین از این وسائل لذت می برد از پیروان راه ابلیس و قابیل می باشد .

رسول خدا (ص) فرمود : « کانَ اِبلِیسُ اَوَّلَ مَن تَغَنّی»          ابلیس اولین کسی بود که مرتکب غنا شد .

عواقب موسیقی در بعضی از احادیث :

بی تفاوت شدن نسبت به ناموس

امام صادق (ع) فرمود :« اِنَّ الشیطانَ یُقالُ له : القَفَندَرُ اِذا ضُربَ فی مَنزلِ رجُلٍ  اربعینَ یَوماً بِالبَربطِ و دَخَلَ علیه الرجالُ وَضَعَ ذلک الشیطانُ کُلَّ عضوٍ علی مِثلهِ مِن صاحِبِ البیتِ ثُمَّ نَفَخَ فَلا یُغارُ بَعدها حَتی تُؤتِی النساءَهُ فشلا یُغارُ »

به شیطان قَفَندَر ( بد قیافه ) گفته می شود . زمانی که در خانه کسی چهل روز با وسایل موسیقی (چون تار بنوازند) و مردان و زنان در آن مجلس باطل گرد آیند شیطان تمام اعضای بدن صاحبخانه را لمس می کند ( به طوریکه چشم ، گوش ، زبان و سایر اعضایش در مسیر و فرمان شیطان و گناه قرار می گیرند ) بعد از آن برای اینکه کاملاً او را در زشتی و ظلمت غرق کند نَفَسی شیطانی در او می دمد که بعد از آن غیرت را از دست می دهد آنچنان که نسبت به رابطه نامشروع دیگران با همسرش بی تفاوت می شود .

مرگ ناگهانی و قبول نشدن دعا 

امام صادق (ع) فرمود : « بیتُ الغِناءِ لا تُؤمِنُ فیه الفَجیعهَ و لاتُجابَ فیه الدَّعوَهَ و لا یَدخُلُهُ المَلَکُ »

خانه ای که در آن غنا باشد، از مرگ و مصیبت دردناک ایمن نیست و دعا در آن به اجابت نمی رسد و فرشتگان وارد آن نمی شوند. از امام صادق (ع) در مورد غنا سوال شد، امام (ع) فرمود : « لا تَدخُلُوا بُیُوتاً ، اللهُ مُعرِضٌ عَن اَهلِها » به منازلی که اهل آن به خاطر انجام مصیبت ( و گوش دادن به موسیقی ) از رحمت خداوند دور شده اند وارد نشوید .

سبب نفاق 

امام صادق (ع) فرمود :  « ضَربُ العِیدانِ یِنبِتُ النَفاقُ فِی القَلبِ کَما یُنبِتُ الماءُ الخُضرَهَ » نواختن موسیقی ( مثل تار و ... ) نفاق را در دل می رویاند همان طوری که آب سبزه را می رویاند 

رفتن برکت 

حضرت محمد (ص) فرمود : « لا تَدخُلُ المَلائِکَهُ بَیتاً فِیهِ خُمرٌ اَو طُنبُورٌ اَو نَردٌ وَ لا تُستَجابُ دُعاؤهُم وَ تُرفَعُ عَنهُمُ البَرَکَهُ » فرشتگان به خانه ای که شراب و وسایل موسیقی و قمار ( مثل دایره ، تنبور ، نرد ) در آن باشد وارد نمی شود و دعای اهل خانه مستجاب نمی گردد . خیر و برکت هم از آن جا می رود .

عامل زنا

در حدیث آمده : « ... اِیّاکُم وَالغِناءَ فَاِنَّهُ یَنقُصُ الحَیاءَ وَ یَزیدُ فِی الشَّهوهِ وَ یَهدمُ المُرُوءهَ وَ اِنَّهُ لَیَنُوُب عَن الخَمرِ وَ یَفعَلُ ما یَفعَلُ لسُکرُ فَانَ کُنتُم لابُد فاعِلین فَجَنَبُوهُ النِساءَ فَانَ الغِناءَ داعیَه الزَنا » . 

از غنا و موسیقی دوری کنید زیرا موسیقی حیاء را از بین می برد و سبب زیاد شدن غریزه جنسی می شود  مردانگی را نابود می سازد و هر کاری که شراب می کند موسیقی هم انجام می دهد و اگر مبتلا به موسیقی شدید از زنان بپرهیزید برای آنکه موسیقی و غنا انسان را به زنا می کشاند .

هدف رسالت پیامبر

رسول گرامی اسلام (ص) فرمود : « اِنَّ اللهَ بَعَثنی هُدیً وَ رَحمهً لِلعالَمین وَ اَمَرَنی اَن اَمحُو المَزامیرَ وَ المَعارفَ وَ الاوتارَ وَ الاوثانِ وَ امورَ الجاهِلیَهِ » خداوند مرا برای هدایت و رحمت جهانیان مبعوث نمود و دستور داده به من تا آلات غنا و موسیقی ( مانند نای  تنبور ، تار و ... ) و بتها و آداب و رسوم جاهلیت را از بین ببرم .

عواقب اخروی غنا 

رسول خدا (ص) فرمود : کسی که اهل تنبور است روز قیامت محشور می شود در حالی که سیاهترین صورت را دارد و به دستش تنبوری از آتش جهنم است و بالای سرش هفتاد هزار فرشته عذاب همراه با گرزی که در دست دارند بر سر و صورتش می کوبند و کسی که اهل « غنا و موسیقی » است از قبرش بیرون می آید در حالی که نابینا ، گنگ و کر خواهد بود . همچنین زناکار و آن که فلوت و دایره می زند همانند ایشان محشور می شود .

رسول خدا (ص) فرمود: کسی که به لهو ( آواز موسیقی طرب انگیز ) گوش دهد در قیامت در گوشش سرب آب کرده ریخته می شود.

خرید و فروش و کسب با وسایل لهو

رسول خدا (ص) فرمود :آموزش دادن خوانندگان و خرید و فروش کنیزکان آوازه خوان حرام است و درآمدی که از این راه به دست می آید نیز حرام می باشد . گواه این مطلب آیه ای است که خداوند در کتابش فرموده است : بعضی از مردم سخنان بیهوده را خریداری می کنند ... )

امام باقر (ع) فرمود : ابوبصیر می گوید از امام باقر (ع) از درآمد کنیزکان خواننده پرسیدم ، امام (ع) فرمود : کسبشان حرام است اما در عروسیها «در صورتی که زن و مرد جدا از یکدیگر و صدای زن را نامحرم نشنود» خواندن اشکال ندارد و علت حرمت همان سخن قرآن کریم است که می فرماید : « و من الناس من یشتری »

امام صادق (ع) فرمود : کنیز و زن خواننده و کسی که به او اجرتی می دهد و کسی که پول را مصرف می کند همه مورد لعنت قرار گرفته اند.

ضررهای موسیقی از دیدگاه علامه محمد تقی جعفری (ره) :

1.ایجاد عدم تعادل و توزان بین اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک .

2.مرض مانی ( manie ) ( نوعی جنون است که درجات متعددی دارد ) .

3. اتلاف وقت وکوتاهی عمر

4. روش لغو  

5. زنجیر بردگی

6.ضعف اعصاب .

7.اختلالات دماغی ( اغتشاشات مغزی ، هیجانات روحی جنون )

8.تأثیرات قلبی

9.واسطه انتحار و خودکشی

10.بیماری فشار خون

 11.عامل فحشاء

 12.تضعیف و تضییع حس شنوایی ( سامعه )

 13.تضعیف و تضییع حس بینایی ( باصره )

  14.هیجان

  15.سلب اراده و شکست شخصیت

  16.سلب غیرت

 17.عامل جنایت

 18.جلب توجه غیر طبیعی

 19.از دست دادن نیروی فکری

20.تضییع نیروی قضاوت

  21.افسردگی و خمودگی

  22.تهییج عشق

 23.شکست عمر و جوانمردگی

  ضرر موسیقی از دیدگاه دانشمندان جهان 

بر اساس نظر بسیاری از روانشناسان ، موسیقی احساسات بشر را در مسیر غیر طبیعی و غیر عادی توسعه
می دهد و انسان را در یک عالم ناخودآگاهی کامل فرو می برد و قوه خیال بافی غیر طبیعی و غیر واقعی را در انسان زیاد می کند . موسیقی سبب لذت نیست بلکه فقط قوه خیال را تحریک می کند و انسان از ان خیالهای خود لذت می برد به خاطر آنکه اگر چند نفر حتی یک نوع موسیقی گوش دهند لذتی که اینها از موسیقی می برند یک جور نیست و آن تخیلاتی که در آن فرو می روند یک شکل نیست بلکه هر کس یک نوع لذتی می برد و در یک عالم خیال سیر می کند لذا می گویند اکثر بیماریهای روانی از همین جا شروع می شود که انسان در یک عالم گنگ فرو می رود که خود نمی تواند تعریف نماید. و اینکه به نظ بعضی از دانشمندان در این مورد توجه نمایید:

1.      ویکتورهوگو ( نویسنده مشهور فرانسه ) می گوید :

علت این که ما از موسیقی خوشمان می آید این است که در عالم خیالها و رویاها فرو می رویم 

2.      آرون کوپلند :

موسیقی انسان را از عالم اصوات بیرون می برد و به یک دنیای خیالی و رویایی می راند .

3.      لئون تولستوی ( نویسنده روسی )

موسیقی محصول تحریک احساسات و هدف احوال نفسانی و عواطف انسانی است .

4.      دکتر ولف آدلر ( پروفسور دانشگاه کلمبیا )

موسیقی علاوه بر این که سلسله اعصاب ما را در اثر جلب دقت خارج از طبیعی آن ، سخت خسته می کند  عمل ارتعاش صوتی که در موسیقی انجام می شود تولید تعرض خارج از حد طبیعی در جلد می نماید که بسیار زیانمند است.

5.      دکتر آلکسیس کارل فیزیولوژیست بزرگ فرانسوی

ساز و آوزا و کنسرت ها و اتومبیلها و ورزش نمی توانند جای فعالیتها و کارهای سودمند اجتماعی را بگیرند  رادیو نیز مانند سینما و موزیکال، کاهلی کاملی به کسانی می بخشد که با آن سرگرمند بدون شک  الکلسیم کارگردان ما را از پا در می آرود و سر و صدای رادیو و سینما و ورزش نامناسب روحیه فرزندان را فلج می کند.

6.      هگل (فیلسوف مشهور آلمانی)

ذکرو(عبادت)مسلمانان در معابد بی آلایش خود فکر می آورد.و دعای(مسیحیان)درکلیسا با عرده ناقوس و نقش نگار در و دیوار تشویق خاطر و انصراف ناظر.

7.      کانت(فیلسوف مشهور آلمانی)

موسیقی اگر از همه  هنرمندان مطبوعتر باشد.ولی چون به بشر چیزی نمی آموزی از تمام هنرها پست تر است.

8.      دکتر آرنولد فرید مانی(پزشک بیمارستان نیویورک وریئس کلنیک سردرد)

او با کمک دستگاه های الکترونی تعیین امواج مغز و تجربیاتی که طی مراجعه هزاران بیماری بدست آورده  ثابت کرده است یکی از عوامل مهم خستگی های روحی وفکری و سردرد های عصبی ، گوش دادن به موسیقی رادیو است مخصوصاً برای کسانی که به موسیقی آن دقت وتوجه می کنند.

9.      دکتر ربرت ( متخصص روانشناسی کودک در انگلیس )

اطفال در رحم مادر تحت تاثیر موسیسقی قرار می گیرند و اگر مادر حامله به موسیقی گوش دهد ضربان قلب طفل در رحم زیاد می شود این حالت در 6 ماهگی به بعد است .

10. دکتر اوریزن اسوت مارون

هیجان بزرگترین عامل سکته های قلبی است هنرمندان اغلب به علت سکته قلبی در گذشته اند  از این بیان معلوم می شود هیجان حاصله از موسیقی تا چه حد خطرناک است .

11. دانشمندان روانشناسی در مورد موسیقی می گویند :

( موسیقی ) آثار مرموزی را در دماغ و قوای  مغز به جای می گذارد و آن اثری که از این حالت یعنی توجه غیر طبیعی محسوس است این است که اراده تضعیف می گردد و شنونده موسیقی تمام قوای خود را گویا در گوش متمرکز کرده و هیچ یک از اعضای بدن او در آن حال با اراده او حرکت نمی کند ، لذا گاهی دسنت و پای شنونده طبق ارتعاشات صوتی و نواهای موسیقی بنای حرکت کردن را می گذارد و خلاصه یک رقص خفیف بدون اراده شنونده انجام می شود .

12.  موسیقی موجب اخلال در دستگاههای مختلف بدن

موسیقی با نواهای حزن آمیز و یا آهنگهای نشاط انگیز خود گاهی آنچنان تعادل بین اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک را از بین می برد که اصول زندگی حیوان یعنی جذب و دفع و هضم ترشحات و ضربان قلب و فشار خون و مایعات دیگر را مختل می سازد و شخص را به امراض فراوانی نزدیک می سازد . آهنگهای شور انگیز موسیقی در اثر تحریک اعصاب نباتی گاهی آنچنان موجب اغتشاشات روانی شده که شخص را وادار به فعالیتهای بی موقع و خوشیهای ناگهانی   خنده های بیجا ، پرحرفی ، عصبانیت ، گفتن سخنان مسخره آمیز می نماید و در اثر ادامه این عمل ممکن است کم کم شخص به مرض هایی که نوعی جنون است مبتلا گردد .

علت حرام بودن موسیقی و رقص

از مجموع آیات و روایاتی که در مورد موسیقی و رقص بیان شد استفاده می شود که شیطان اولین کسی است که موسیقی را ایجاد کرد و مدیریت مجالس رقص به عهده اوست و طبق اظهار نظر خودش اوست که به این مجالس رونق می بخشد تا بوسیله ایندو مردم را از یاد حضرت حق تعالی غافل سازد و به طرف گناهان بکشاند و اگر مردمی موسیقی و رقص در مجالس جشن و زندگی روزمره شان رایج شد و از موسیقی با این همه مفاسدش به عنوان یک ابزار سرگرمی و تفریح استفاده کردند این موضوع سبب خواهد شد که چنین مردمی به طرف لهو و لعب و روابط نامشروع زن و مرد و شیوع سایر گناهان پیش بروند و در نتیجه چنین جامعه ای از یاد و نام خدای بزرگ دور خواهد ماند و اعتقادشان به جهان پس از مرگ سست خواهد شد و طبیعی است که اگر مردمی چنین خصلتی پیدا کردند جنایاتی از قبیل زنا ، لواط ، قتل ، سرقت ، به وجود آمدن فرزندان نامشروع و سایر گناهان در میانشان زیاد خواهد شد و به دنبال آن هزاران امراض روحی و روانی و جسمی بوجود خواهد آمد .

 و از طرفی موسیقی و رقص معمولاً وسیله ای برای گرم کردن مجالس خلفای جائر و پادشاهان ظالم و درباریان متملق و ثرتمندان فاسد ، امثال خلفای بنی امیه و بنی عباس و شاهان ساسانی و قاجار و پهلوی و ... لعنه الله علیهم بوده است . شاهان و خلفایی که به چیزی جز عیاشی و شهوترانی و ایجاد رعب و وحشت و سرسکوب و قتل و عام مخالفان فکر نمی کردند و در برابر انبیاء و ائمه اطهار (ع) و علمای ربانی ایستادند و امثال حضرت یحیی و امام حسین (ع) را با آن وضع فجیع به شهادت رساندند .

 بر همین اساس از همان اوایل ظهور اسلام عزیز پیامبر عظیم الشأن (ص) و ائمه اطهار (ع) با موسیقی و رقص و اموری که جامعه را از خداوند بزرگ دور می سازد و به طرف شیطان سوق می دهد به مبارزه برخاستند و آن را حرام دانستند .

امروز هم ترویج موسیقی و رقص یکی از راه های غربیها و کشورهای استعمارگر برای غارت و چپاول ذخائر ملتها است . زیرا اگر مردمی خود را با این گونه امور سرگرم نمودند بتدریج نسبت به سرنوشت کشورشان بی تفاوت خواهند شد و اگر مردمی چنین روحیه ای پیدا کردند بیگانگان به راحتی می توانند زمام امورشان را به دست بگیرند و هر بلائی بر سر آن کشور درآوردند و یکی از علل عقب افتادگی کشورهای جهان همین سیاست کشورهای استعمارگر است.

این روزها هم کسانی در کشور اسلامی ما در راه ترویج موسیقی به هر نام و عنوان گام بر می دارند دانسته یا ندانسته همان اهداف شیطان و سیاستهای استعمارگران غربی را می خواهند پیاده نمایند تا این ملت شریف را از هویت اسلامی خود دور سازند و زمینه سقوط و ذلت این مردم را فراهم سازند . در واقع چنین اشخاصی از اسلام و مجری قوانین قرآن که ولایت فقیه است ناراحتند و با ترویج موسیقی و مجالس لهو و لعب در برابر قرآن کریم و رسول خدا (ص) ایستاده اند . اگر چه در ظاهر مسلمان هستند و دم از اهل بیت عصمت (ع) و جاری کردن قوانین اسلام هم می زنند .

هنر از نظر اسلام و امام خمینی رضوان الله علیه

وقتی اسم هنر به میان می آید تصور بعضی از هنر ، موسیقی ، رقص ، تئاتر ، نتمایش فیلم و کارهایی از این قبیل است . به طوریکه با این گونه امور بازیگران ، مجالس جشن و صحنه نمایش فیلم تئاتر را با سوت و کف حضار ، گرم نمایند و برای انکه جاذبه و مشتری بیشتری داشته باشند به زنان بازیگر به پیروی از غربیها در این گونه مسائل نقش عمده و مؤثری می دهند و عاقبت این محافل اختلاط زن و مرد ، تحریک شهوت ، بی بند و باری و سرانجام روابط نامشروع زن و مرد  و گسستن نظام خانواده و متلاشی شدن جامعه خواهد بود .

در حالیکه هنر واقعی از نظر اسلام آن است که به وسیله ابزاری مانند فیلم و تئاتر و ... اعتقادات مردم به خداوند یگانه و عالم قبر و قیامت محکم شود و فرهنگ اصیل اسلامی و اخلاق مردم مخصوصاً جوانان رشد یابد . در یک کلام هنرمند کسی است که دلهای مردم را متوجه خداوند حکیم سازد و جامعه را از غفلت و گناه دور کند و روحیه شجاعت و شهادت و مردانگی و غیرت و عفت را در کشور زنده نماید به طوری که با دیدن یک فیلم و تئاتر و ... جامعه تحت تأثیر قرار گیرد و نباید کسی تراوش ذهنی خود را با نام اسلام به خورد جامعه دهد .

و اکنون برای روشن شدن هنر از دیدگاه اسلام و قرآن به پیام اسلام شناس واقعی حضرت امام خمینی (ره) به هنرمندان حقیقی توجه فرمایید :

[ بسم الله الرحمن الرحیم ]خون صدها هنرمند فرزانه در جبهه های عشق و شهادت و شرف و عزت ، سرمایه زوال ناپذیر آن گونه هنری است که باید به تناسب عظمت و زیبایی انقلاب اسلامی ، همیشه مشام جان زیباپسند طالبان جمال حق را معطر کند . تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی (ص) ، اسلام ائمه هدی (ع)  اسلام فقرای دردمند ، اسلام پابرهنگان ، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیت ها باشد .

هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری مدرن و کمونیسم خون آشام و نابوده اسلام رفاه و تجمل   اسلام التقاط ، اسلام ساز ش و فرومایگی ، اسلام مرفهین بی درد و در یک کلام اسلام آمریکائی باشد . هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معظلات اجتماعی ، اقتصادی  سیاسی و نظامی است . هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسم تلخکامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است .

هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالو صفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی  فرهنگ عدالت و صفا لذت می برند . تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهان خواران شرق و غرب و در رأس آنها آمریکا و شوروی را بیاموزد .

هنرمندان تنها زمانی می توانند بی دغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر و تنها و تنها در چارچوب مکتبشان به حیات جاویدان رسیده اند و هنر مندان ما در جبهه های دفاع مقدسمان این گونه بودند تا به ملاء اعلاء شتافتند و برای خدا و عزت و سعدات مردمشان جنگیدند و در راه پیروزی اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بی درد را رسوا نمودند .

خدایشان در جوار رحمت خویش محشورشان گرداند .                        روح الله الموسوی الخمینی 30/ 06/67