غیرت

غیرت در لغت ، تعصب و حفظ ناموس را گویند و غیرتمند کسی است که مواظب ناموس خود (خواهر ، دختر و همسر و ... ) باشد و جلو انحرافات احتمالی آنان را بگیرد و نگذارد که با نامحرم تماس داشته باشند و از رفت و آمد افراد بی تقوا و هرزه به منزلش جلوگیری کند .

فلسفه غیرت

احساس غیرت در انسان ، مانند پاسبانی است که باعث می شود نسلها با هم مختلط نشوند و نظام خانواده از هم نگسلد. احساس غیرت چون حس علاقه به فرزند است که اگر وجود نداشته باشد در روابط بین زنان و مردان هرج و مرج پیش می آید و نسب و خاندان هیچ کس مشخص نمی شود .

منشأ غیرت

هر چه انسان بیشتر با تمایلات نفسانی و خواسته های شهوانی مبارزه کند و ریشه های حرص و گناه ... را در وجودش بخشکاند، غیورتر می شود و حتی به ناموس دیگران چون ناموس خود می نگرد. اما بی تقوا کسی است که پا در مسیر انحراف گذارد چنین کسی رفته رفته بی غیرت می گردد و از بی عفتی خود و ناموسش رنجی نمی برد.

محبوب خداوند بزرگ و پیامبرش

امام صادق (ع) فرمود : خداوند غیرتمند است و هر انسان غیرتمندی را هم دوست دارد و برای غیرتش، گناهان زشت _ چه آشکار و چه پنهانش را _ حرام کرده است .

حضرت محمد بن عبداله (ص) فرمود :

پدرم ایراهیم (ع) مرد غیرتمندی بود لکن غیرتمند هستم و خداوند بینی مسلمانی را که غیرت ندارد به خاک ذلت می مالد .

حضرت علی (ع) فرمود :

« لَعن الله مَن لا یُغار » خداوند لعنت کند کسی را که غیرت ندارد .

و نیز فرمود : « ... مَن لا یُغار فَاِنَه مَنکوس القَلب » کسی که غیرت ندارد قلبش واژگون و سیاه است .

در اخبار آورده اند که تعدادی از اسیران کافر را که به جنگ با مسلمانان آمده بودند خدمت رسول مکرم اسلام (ص) آرودند . رسول خدا (ص) دستور قتل آنان بجز یک مرد را صادر فرمودند  آن مرد از حضرت (ص) علت این بخشش را پرسید . پیامبر (ص) فرمود : کشته نشدن تو به سبب پنج خصلت است که در توست و آن خصال را خداوند سبحان و رسولش دوست دارد :

1.      غیرت زیادی که نسبت به خانواده و همسرت داری . 2. سخاوت . 3. اخلاق نیکو .

4. راستگویی . 5. شجاعت .

بعد از این سخنان آن مرد از بهترین مسلمانان شد و به همراه رسول خدا (ص) جنگ سختی کرد تا به شهادت رسید.

غیرت حضرت علی علیه السلام

یحیی مازنی می گوید : من مدت زیادی همسایه حضرت علی (ع) بودم و ( منزل ما ) نزدیک خانه ای بود که حضرت زینب (س) در آن ساکن بود . به خدا قسم در این مدت نه زینب را (بیرون) دیدم و نه صدایش را ( در داخل خانه ) شنیدم و هر وقت می خواست به زیارت قبر شریف جدش رسول خدا (ص) مشرف شود شبانه از منزل خارج می شد در حالی که امام حسن (ع) در طرف راست او و امام حسین (ع) در طرف چپش و امیرالمومنین (ع) در جلو او حرکت می کردند و هنگامی که حضرت زینب به قبر شریف رسول خدا (ص9 نزدیک می شد حضرت علی (ع) جلوتر می رفت و نور چراغی را که بالای سر پیامبر (ص) بود کمتر می نمود یک مرتبه امام حسن (ع) علت این کار را از ان حضرت سوال نمود ، حضرت علی (ع) در جواب فرمود : می ترسم ( کسی زیارت آمده باشد ) و به خواهرت زینب نگاه کند .

درس غیرت از سیدالشهداء علیه السلام

نوشته اند در روز عاشورا ، وقتی دشمن دید که توان مقابله با امام حسین (ع) و اصحاب با وفایش را ندارد به گمان خود خواست از طریق تضعیف روحیه و جنگ روانی ، امام حسین (ع) را شکست دهد برای این کار بین سالار شهیدان (ع) و اهل بیت گرانقدرش فاصله انداخت تا متعرض خانواده آن حضرت شود ! در این هنگام حضرت سیدالشهداء (ع) فریاد زد : وای بر شما ای پیروان ال ابوسفیان ، اگر دین ندارید و از روی معاد نمی هراسید ، در دنیای خود آزاده مرد باشید .

سپس شمر لعنة الله علیه گفتن : ای پسر فاطمه ، چه می گویی ؟

حضرت فرمود: من و شما با یکدیگر می جنگیم ، زنان که گناهی ندارند . تا من زنده هستم نگذارید مردان سرکش و ستمکارتان به اهل بیت من تعرض کنند .